تصاویر|فیلم|مقالات|صوت|گفتگو|گزارش|جستجو|آرشیو|گوناگون|اخبارویژه
صفحه نخست| جهان| ایران| تبریز| اردبیل| مشگین شهر| بیله سوار| پارس آباد| خلخال| کوثر| نمین| نیر| گرمی| سرعین
گزارش تصویری
  • بازدید نماینده ولی فقیه در استان از نمایشگاه دفاع مقدس اردبیل به روایت تصویر
    آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل عصر امروز به همراه جمعی از فرماندهان سپاه حضرت عباس(ع) از نمایشگاه دفاع مقدس مستقر در محل دریاچه شورابیل بازدید کرد.

• مراسم رژه نیروهای مسلح در اردبیل به روایت تصویر
    مراسم رژه نیروهای مسلح با حضور نیروهای مسلح استان اردبیل و بسیجیان و مسئولان استان برگزار شد.

• اجتماع عزاداران در روز تاسوعا به روایت تصویر
    مردم دارلارشاد اردبیل با حضور خود اجتماع عظیم تاسوعای حسینی را برپا کردند و به عزاداری پرداختند.

• آئین سنتی-مذهبی "شاخ‌سِی" در مشکین‌شهر به روایت تصویر
    شاه‌حسین‌گویان نوعی مراسم مذهبی است که در ایام ماه محرم در بیش‌تر نقاط آذربایجان برگزار می‌شود که مردم به این مراسم "شاخ‌سی" می‌گویند که کوتا ه‌شده واژه "شاه‌حسین" است این مراسم در مشکین‌شهر باشکوه هر چه تمام‌تر و با حضور خیل عظیم عزاداران برگزار شد.

• مراسم طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل به روایت تصویر
    مراسم طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل با حضور عاشقان حضرت ابوالفضل العباس و دلدادگان امام حسین(ع) برگزار شد.

تیتر یک
خطیب جمعه اردبیل مطرح کرد؛
خطیب جمعه اردبیل با بیان اینکه آمریکا از سر استیصال به تهمت زنی روی آورده است، تاکید کرد که انفجار دو کشتی مربوط به ژاپن در دریای عمان قطعاً کار آمریکا و اسرائیل است.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) اداره اطلاعات چهار عضو شورای شهر بیله‌سوار مغان به اتهام دریافت رشوه و تبانی دستگیر شدند.
راهپیمایی روز قدس در اردبیل؛
مردم اردبیل با حضور باشکوه و گسترده در راهپیمایی روز قدس ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، نفرت خود را از رژیم غاصب صهیونیستی به نمایش گذاشته و شکست «معامله قرن» را فریاد زدند.

تیلیغات در سبلان نیوز

اینجا محل تبلیغ شما است.

برای ورود کلیک کنید

دیدنی های امروز
دیدنی های امروز  ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
آخرین اخبار

اخبار > ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار

کد خبر: ٢٧٢٦٥ تاریخ انتشار:1397/12/23 | ٢٢:٣٩ تعداد بازدید: ...

مشارو مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل خبرداد

ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار

مشارو مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل از ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار خبرداد و گفت:استان اردبیل به لحاظ وجود بقایای قدیمی‌ترین دوره‌های زمین‌شناسی باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی از جمله مناطق بکر و ناشناخته ایران و آذربایجان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان نیوز ، حسن یوسفی، مشارو مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل در حوزه باستانشناسی از ثبت ملی فسیل ماموت یافت شده در شهرستان بیله سوار، خبرداد و گفت: استان اردبیل به لحاظ وجود بقایای قدیمی‌ترین دوره‌های زمین‌شناسی باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی از جمله مناطق بکر و ناشناخته ایران و آذربایجان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در طول دو یا سه سال گذشته آثار چنین فعالیت‌هایی در نقاط مختلف استان از جمله استپ‌های مغان، مشکین شهر، جنوب استان، شهرستان کوثر و خود شهرستان اردبیل کشف و شناسایی شده است گفت: این کشفیات خط بطلانی بر عدم وجود بقایای فسیلی که توسط متخصصان دیرینه شناسی مطرح بود کشیده است.
یوسفی در ادامه سخنان خود به  بقایای سنگواره‌های تنه‌های درخت‌های جنگلی در شهرستان مشکین‌شهر اشاره کرد و گفت:  کشف سنگواره‌های مهره‌دارانی، چون زرافه و ماموت در نزدیکی شهر اردبیل مبحث جدیدی در مباحث علم زمین‌شناسی و دیرینه شناسی بر روی محققان باز کرده است.
وی افزود: این موضوع باعث شده است تا اساتید برجسته این علوم در دانشگاه‌های معتبر کشور با تایید مطالب فوق منتظر تحقیقات میدانی جدید توسط محققان و در پی آن کشف ناشناخته‌های دنیای گمشده کهنه و تمدن بشری در این نقطه از کشور باشند.
کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: تمامی این سنگواره‌ها در طی فعالیت‌های گسترده عمرانی استان به صورت اتفاقی کشف و شناسایی شده است.
یوسفی در پایان سخنان خود به  مساحت محدوه آثار فسیلی شناسایی شده نیز اشاره کرد و گفت: این محدوه بیش از ۲ هزار هکتار تعیین گردیده است که حدود منطقه پس از شناسایی آثار فسیلی و تعیین مرکز تمرکز این آثار بر اساس عوارض طبیعی مشخص شده است.
وی افزود: این منطقه شامل تپه ماهور، آبراهه‌های بین تپه‌ها واقع شده است و محتوای تپه‌های موجود منطقه تا بران شهرستان پارس‌آباد شامل مصالح مخلوط شن و ماسه با دانه بندی تدریجی از ریز تا درشت و یا بلعکس بوده که نشان دهنده پسروی و گاهاً پیشروی دریا و و رسوبات ساحلی خزری است.
یوسفی خاطر نشان کرد: فسیل‌های مکشوفه از روستا‌های فولادلو قوسی و خلیفه‌لو از جمله مهم‌ترین بقایای سنگواره‌ای شمال غرب بعد از فسیل‌های مراغه هستند که همزمان با حضور انسان ابزارساز در منطقه بوده است.
وی افزود: این آثار از دیدگاه گردشگری، دیرینه شناسی، زمین شناسی و باستانشناسی فوق العاده با اهمیت می‌باشد به همین منظور فراهم نمودن زیرساخت‌ها برای بازدید گردشگران در توسعه منطقه موثر خواهد بود.

نظرات بینندگان