تصاویر|فیلم|مقالات|صوت|گفتگو|گزارش|جستجو|آرشیو|گوناگون|اخبارویژه
صفحه نخست| جهان| ایران| تبریز| اردبیل| مشگین شهر| بیله سوار| پارس آباد| خلخال| کوثر| نمین| نیر| گرمی| سرعین
آخرین اخبار
اخبار > حنجره طلایی معاصر در اختیار چه کسی است


کد خبر: ٢٥٨٧٣ تاریخ انتشار:1397/01/24 | ٠٠:١١ تعداد بازدید: ...

حنجره طلایی معاصر در اختیار چه کسی است

شمس الذاکرین فخر المادحین استاد علی سقایی مشکینی به عنوان حنجره طلایی معاصر بعد از شجریان سلیم موذن زاده اردبیلی معرفی شد

علی سقایی مشکینی

علی سقا

فخر الذاکرین، شمس الذاکرین، استاد علی سقایی مشکینی، هنرمند، مداح، آواز خوان، ادیب توانا در سال 1336 در یکی از محله های دارای اصالت چایپاره خیاو مشکین شهر در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشودند، استاد در 6 سالگی به خاطر استعداد خدادادی در عرصه آواز خوانی اولین تجربه خویش را بر اساس تشویق عموم در نقش حضرت رقیه سلام الله علیها شبیه خوانی نمودند، وی پس از سپری شدن ایام روزگار و تلاش وافر در درس و بحث، در  سن 14 سالگی در معیت فخر المادحین استاد حاج صدیف مشکینی به طور رسمی مداحی را شروع کردند و در مسجد عباسیه شهرستان، با صدای زیبای خویش زنجیر زنی نوجوانان هیت را بر عهده گرفته و  نقش آفرینی نمودند. مسجد عباسیه که از مساجد قدیمی شهرستان محسوب میگردد مداحان  بزرگی تا به حال مداحی نمودند که در آن دوران استاد سقایی به صورت مستقل و با سبک خاص مداحی نوجوانان را برعهده گرفته و زنجیرزنی برایشان می خواندند 

استاد هم زمان با جدیت و تلاش در مداحی دروس کلاسیک خویش را تا فوق دیپلم ادبیات در آن زمان به اتمام رساندند و در سال 1359 جذب آموزش و پرورش شدند، و پس از یکسال تدریس در منطقه از شغل شریف فرهنگی، استعفا و به صورت تخصصی وارد عرصه مداحی شدند، و با تلاش وافر خویش توانستند در مدت عدیده ای به سبک های آواز خوانی مسلط و استاد حاذق این عرصه گردند، این هنرمند و نابغه آواز خوانی در 20 سالگی بدون بلند گو با صدای لاهوتی خویش طنین انداز عرشیان در فرشیان بودند و در آن دوران بود مورد توجه هیتی ها و اهالی علم و هنر موسیقی واقع گشتند، استاد در اوان جوانی با خرید رادیو و ضبط سبکهای مختلف موسیقی را از رادیو اخذ و ضبط کرده و ساعتها تمرین و ممارست می نمودند تا این که توانستند پس از چندین سال به تمام آهنگهای عربی مسلط و در لحن مصری نوحه سرایی نمایند و تنها مداحی که هم ردیف استاد موذن زاده سینه زنی عربی را با صدای ملکوتی اجرا نمودند استاد علی سقایی بودند، ایشان در سفرهایی که به کشورهای عربی من جمله عراق، سوریه، دبی، مصر و..داشتند مداحی و آواز خوانی عربی اجرا کرده و مورد تحسین حضار و موسیقی دانان آن دیار واقع گشته بودند، این استاد عظیم به اذعان اهل فن توانایی آن را دارند ساعتها بدون بلند گو مدیحه سرایی نمایند و بخاطر تسلط به ردیفهای موسیقی، آواز خوانی یک بند شعر را با سبکهای مختلف نغمه سرایی نمایند و قرار و جواب و فضای شعر را با میل باطن با الهام از ظاهر و جو حاضر به تجلی بکشانند، صدای داوودی و ملکوتی استاد، باعث شده در لحن عربی و شعرهای رایج و غیر رایج عربها از تسلط و ید طولایی برخوردار باشند، استاد ساعتها در اشعار و لحن زبان عربی کار کرده و آشنای جامع به این وادی میباشند، و صدای وی بدون تجهیزات اکو و بلند گو شیواتر و قدرتمند تر جلوه میکند، که در رقابت مداحان و خوانندگان کمتر کسی جرات مداحی بدون ابزار آلات اکو و..   به خودشان میدهند و هیچ کس در صدد ریسک صدای خویش بر نمی آید ولی استاد سقا این نابغه آواز خوانی مستمرا 6 ساعت بدون اکو قدرت مداحی در همه مراکز را دارد

استاد در سفری که به ترکیه داشتند، حضار بخاطر صدای بی نظیر وی درخواست حضور حضرتش را در مجامع موسیقی دانان و بالاخص ابراهیم تاتلیس خواننده مشهور ترکیه میکنند تا همگان از قدرت صدای وی مطلع گردند، با هماهنگی های صورت گرفته قرار است صدای این نابغه مداحی در کشور مصر نیز سنجیده و به رخ موسیقی دانان آن کشور نیز تبلور گردد

استاد سقایی با مراکز علمی من جمله حوزه های علمیه و بیوت مراجع ، علما، فضلا، و..نیز ارتباط  داشته و با مداحی در بیت شریفشان مورد توجه واقع گردیدند که از آن جمله میتوان مداحی وی در بیت حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی ( ره) و در ختم حضرت آیت الله علامه سید محمد مفتی الشیعه موسوی اردبیلی ( ره) و..اشاره نمود

ارتباط نزدیک مداحان شهیر اردبیل، تبریز، زنجان و...نشان گر رابطه و صمیمیت و الفت استاد در میان آحاد مردم و مداحان شهیر میباشد، این نابغه مداحی توانسته اند سبکهای آواز خوانی خوانندگان مشهور دنیا را با تنظیم و تدوین به مدیحه سرایی مبدل کرده و سازنده خلق اثر بی نظیر در عرصه مداحی گردند که غیر از تسلط به مبانی موسیقی تجلی چنین شاهکاری محال میباشد

علاقه استاد به زیارت حضرات معصومین علیهم السلام و شوق مداحی و ادای دین به آن خاندان عظیم از قید و بندهای خلقی استاد عظیم می باشد و همواره در صدد مرضی خالق و رسول و اولیایش بوده اند

فخر الذاکرین استاد علی سقایی در سال 1362 در مشهد مقدس مداحی کرده و در آنجا مقدمات شهرت جهانی خویش را فراهم نمودند، و این امر باعث شد در نگاه هنرمندان موسیقی، به یک نابغه آواز خوانی شهرت یابند

استاد، در بیش از 10 کشور برجسته، دنیا مداحی کرده و مورد استقبال هنرمندان موسیقی واقع گشته اند

 

پس از سپری شدن ایام روزگار در منطقه و تجلی نغمات وی در آذربایجان، هیتی های ترک زبان مقیم تهران با درخواست های مکرر زمینه دعوت استاد را فراهم نمودند، و تا امروز به مدت 14 سال در این استان مشغول تدریس، تبلیغ، مداحی و آواز خوانی می باشند

استاد سلیم موذن زاده اردبیلی، نابغه و حنجره طلایی معاصر از استاد علی سقایی به عنوان مداح قدرتمند، با صدای گیرا هم طراز خویش در این عرصه معرفی نموده اند و در جای دیگر فرموده اند علی سقا تنها مداحی هستند که به سبک اینجانب مدیحه سرایی کرده و تنها از ایشان بخاطر تسلط و قدرت صدا میتوانم مدعی باشم اگر کسی بتواند در اوج صدای اینجانب مدیحه سرایی نماید کسی نیست جز حاج علی سقا و تنها از عهده ایشان بر می آید، با صدای داوودی مدیحه سرایی نماید

استاد علی سقا در مداحی متاثر از استادشان حاج سلیم موذن زاده اردبیلی رحمه الله علیه شده و از ایشان به عنوان حنجره طلایی یاد نموده و از حضرتش بهره های وافی و کافی را نموده اند

از شاهکارهای مدیحه سرایی شمس الذاکرین استاد حاج علی سقا میتوان اینطور توصیف نمود، ایشان در اوج قدرت صدا بدون وقفه می توانند 5 ساعت پشت سر هم مداحی، و آواز خوانی نمایند

وی در موغام، و سبکهای، دشتی، ابو عطا، شوشتری  ماهور، همایون، راست پنجگاه، کار کرده و در بیات، چهارگاه ترکی استاد مسلم می باشند، هر یک از نتهای موسیقی و سبکهای آن نشانگر روحیه و عواطف و بیانگر طبیعت و مزاج هر انسانی می باشد، استاد سقایی بی شک یکی از هنرمندان بزرگ معاصر می باشند به اذعان حضرتش طبیعت دوست بوده، و علاقه وافری به آذربایجان و زادگاهش مشکین شهر دارند و طبیعت بکر شهرستان را از تجلیات الهی میدانند و فخر میکنند که از چنین زادگاهی متولد و رشد و نمو نموده اند

 

استاد علی سقایی در در آمد و مرکب خوانی و دانگ صدای وصف ناپذیرش تجلی گر موارد مذکور در عرصه موسیقی می باشد،  تمرین روزانه و چند ساعتی وی همیشه جزوه برنامه های رایج حضرتش میباشد، و مطالعه در سبک آواز خوان های دنیا، مادحین، شعر، کتب مقتل، سبک و سیاق  اربابان اندیشه از ایدولوژیهای روزانه و فکری حضرت استاد میباشد 

سلفژ (به فرانسوی: Solfège) در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی که سیلاب سلفژ (یا سلافا سیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:دو، ر، می، فا، سل، لا، سی (یا تی).

برای سلفژ تعاریف متعددی بیان می‌شود، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه ی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.

تقسیمات صدای انسان

۱- سوپرانو:صدای زیر زنانه

۲-متسو سوپرانو: صدای متوسط زنانه

۳-کنترالتو: صدای بم زنانه

۴- تنور: صدای زیر مردانه

۵- باریتون: صدای بم یا صدای متوسط مردانه

۶- باس: صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

کانتاتی به معنی خواندن صدا و فرکانس نت ها به شکل صحیح و دقیق است. دراین درس هنرجو این توانایی را پیدا می کند که صدای هر نت دقیقا آن گونه که هست بخواند. یعنی به طوری که اگر نت دو به همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجره فرد خارج می شود دقیقا با پیانو یکسان است. در نهایت هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به طور دقیق و در گام های مختلف پیدا می کند

صدای استاد را میتوان جزوه صداهای هلدون تنور محسوب کرد که در این بخش صدا خوانده ای را میطلبد که دارای صدای قدرتمند اما محزون و دراماتیک باشد

برای برخی از خوانندگان طبقه بندی صدا محدود است و اینها خارج از گود و حیطه طبقه بندی فعالیت میکنند و صدایشان فراتر از رده بندی مذکور میباشد که استاد علی سقایی جزوه چنین خوانندگانی هستند که در دنیا انگشت شمار و در ایران جزوه هشت نفر حنجره طلایی معرفی شده اند بعد از شجریان، موذن زاده اردبیلی، و....استاد سقایی تنها شاگرد موذن زاده تالی تلو حضرتش بوده و جزوه حنجره های طلایی و صدای مانگار معرفی شده اند این استاد فرزانه بنابر ادعای موسیقی دانان و خوانندگان  ترکیه و باکو از صدای ما فوق یک ظرفیت و پتانسیل بشری دارا بوده و از صدای داوودی بهره مندند، استاد را میتوان بعد از خوانندگان بزرگی همچون ون موریسون، پرینس، جاک بری، حاجی بابا حسین اوف، قدیر رستمف و..جزوه معدود آواز خوانان بزرگ دنیا با این صدای پر قدرت معرفی نمود، در حال حاضر تنها مداحی که به سبک استاد سلیم موذن زاده اردبیلی مدیحه سرایی میکنند و مورد تاییدشان نیز بودند میتوان به استاد سقایی اشاره نمود، صدای لاهوتی از نعمت پروردگار یکتا می باشد که استاد از آن بهره مندند، استاد سقایی ملقب به شمس الذاکرین از معدود افرادی هستند که با داشتن 60 سال سن باز با قدرت بی نظیر در حال مدیحه سرایی و آواز خوانی میباشند، استاد میتوانند به نحو احسن با صدای باس، باریتون، تنور و..آواز خوانی داشته باشند که کمتر کسی در این حد میتواند غوطه ور کند و به تعبیر قد علم نماید، سی کلیپ تصویری مقابل خوانی استاد سقایی با سلطان الذاکرین استاد سلیم موذن زاده اردبیلی نشانگر قدرت و صلابت وی در این عرصه و نمونه صداهای ترکیبی استاد می باشد

 

عبرت نامه، بهره مندی شعر از آرایی های ادبی و جلوه تخیل شعری در آواز خوانی از شاهکارهای استاد سقایی می باشد، وی در انتخاب شعر نیز استاد بوده و بیشتر از شعرهای شعرای پیشین، پر محتوا بهره می برند، استاد به لحن عربی تسلط داشته و در این وادی ممارست زیادی را داشته اند، مدیحه سرایی ها، آواز خوانیهای وی در زبانهای ترکی، فارسی، عربی، کردی می باشد

خوش خلقی، مردم داری، تشویق مداحان جدید الورود از جمله خصیصه های بارز حضرتش میباشد، و بدون رعایت مزاج و غذایی میتوانند صدای خودشان را کنترل و مراسم اجرا نمایند و تسلط وی به مراسم مدیحه سرایی و چاووش خوانی از مزینات اجرایی این هنرمند میباشد، چاووش خوانی، مدیحه سرایی آواز خوانی و مداحی های عربی، فارسی، ترکی، کردی، با صدها تراک و کلیپ از آثار وی میباشد امید است موفق و موید باشند

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




تیلیغات در سبلان نیوز

اینجا محل تبلیغ شما است.

سبلان نیوز